Dat moet ik nog eens een keer regelen
Wat als je (tijdelijk of permanent) niet meer in staat bent om je onderneming te leiden? Wat heb je daarvoor geregeld?
Ondernemers zullen hierover nadenken en vaak besluiten: dat moet ik nog een keer regelen… Maar het moment dat je niet meer in staat bent om je onderneming te leiden (door bijvoorbeeld langdurige ziekte of overlijden), is een moment dat niet gepland is en altijd op een ongelegen moment gebeurt.
Zaken die in deze situatie zouden kunnen spelen zijn bijvoorbeeld:
- Wie neemt de taken waar?
- Is er een vertrouwenspersoon benoemd?
- Wie is gemachtigd over de bankrekeningen?
- Zijn de wachtwoorden van diverse applicaties bekend?
- Wie informeert klanten en hoe?
- Is er een draaiboek beschikbaar wat er gedaan moet worden?
- Weet de partner wat te doen in deze situatie?
- Wat gaat er met de aandelen gebeuren als je ook nog een zakelijk partner hebt?
- Is er een (levens)testament opgesteld?
Zaken die je kunt en soms eigenlijk moet regelen zijn bijvoorbeeld:
- Het afsluiten van arbeidsongeschiktheidsverzekering, overlijdensrisicoverzekering
- Het hebben van een communicatieplan over hoe en wanneer klanten, leveranciers en medewerkers worden geïnformeerd over je overlijden of ziekte, om onrust en onzekerheid te minimaliseren.
- Het opstellen van partnerschaps- of aandeelhoudersovereenkomsten. Deze documenten kunnen voorzieningen bevatten voor het geval een van de bedrijfspartners overlijdt of langdurig ziek is, zoals een 'buy-sell agreement', waardoor de overige partners de aandelen van de overledene kunnen overkopen.
- Het opstellen van een (levens)testament of nalatenschapsplanning.
FinAmi kan je helpen bij het opstellen van de benodigde documenten die nodig zijn bij onverwachte gebeurtenissen.
Neem contact op: [email protected] of 0180-556157
Actiepunten 2024
22 dec. 2023FISCkwartaaltje nr. 3 - augustus 2024
15 aug. 2024Wat klanten vinden van FinAmi:
Ruud Roovers van Sealogic BV
Een no nonsens dienstverlener die dankzij een platte organisatiestructuur een snelle en efficiënte service kan bieden.